Zamyšlení nad zdražením .CZ domén

Na palubě se stále tančí, ale u WEDOS jsme osvícení ( 🙂 ) a tak moc dobře víme, že konec krásných časů a blahobytu končí. V České republice se máme aktuálně velmi krásně. Pokud poznáte více zemí ve světě a to nejen z pohledu v hotelu, ale také, jak se tam lidem žije, tak musíte uznat, že Česká republika aktuálně patří mezi nejlepší místa pro život na světě. Neuvědomujeme si to a tak si toho ani nevážíme. Nějak zapomínáme, že ekonomika funguje v cyklech. K tomu ta naše závislost na okolních zemích  (a na tom, že jsme montovna). Ta závislost je obrovská.  Ve WEDOS nechceme být montovnou, ale jdeme stále vpřed a pořád něco vymýšlíme. Stavíme jedno z nejúspornějších datacenter na světě a celé si to snad necháme patentovat 🙂 .

Přijde nám to tak, že si nikdo nepřipouští, že přijde doba zlá, protože vážná ekonomická krize je na spadnutí. Lidská práce je neustále dražší a přitom odvedená práce stále menší, všechny vstupy se zdražují a tak by šlo pokračovat. Nic neroste do nebe. 

Včera jsme informovali o zdražení domén CZ, které přichází od ledna 2019. Dovolíme si představit naše zamyšlení nad touto problematikou.

Úvodem upozorňujeme na to, že uvedený text je úvahou nad problematikou cen domén a není to žádná kritika práce CZ.NIC. Naopak – práce CZ.NIC si vážíme a jsme rádi za spolupráci, která probíhá. Trochu nesouhlasíme se zvolenou cestou u cenové politiky a tak k tomu napíšeme svůj názor.   

Něco málo o CZ.NIC

CZ.NIC, z.s.p.o., je sdružením různých právnických osob a sami na webu uvádějí následující:

Zájmové sdružení právnických osob CZ.NIC bylo založeno předními poskytovateli internetových služeb v roce 1998 a nyní má již 114 členů. Hlavními činnostmi sdružení jsou provozování registru jmen domén registrovaných pod doménou CZ, zabezpečování provozu domény nejvyšší úrovně .CZ a osvěta v oblasti jmen domén. V současné době se sdružení intenzivně věnuje rozšiřování technologie DNSSEC a služby mojeID, rozvoji systému správy domén a podpoře nových technologií a projektů prospěšných pro internetovou infrastrukturu v České republice. Sdružení provozuje také interní bezpečnostní tým CZ.NIC-CSIRT a od roku 2011 Národní CSIRT tým České republiky – CSIRT.CZ. V roce 2013 stál CZ.NIC u vzniku bezpečnostního projektu FENIX. CZ.NIC je členem sdružení EURid spravujícího evropskou doménu EU a dalších obdobně zaměřených mezinárodních společností (CENTR, ccNSO a další).

Informace o hospodaření si najdete ve výroční zprávě, která je ke stažení na www.justice.cz.

WEDOS není (jako jeden z mála registrátorů) členem tohoto sdružení a tak se nepodílíme na rozhodování a řízení CZ.NIC. Jsme ale druhým největším (a zároveň nejrychleji rostoucím) registrátorem, tedy obchodním partnerem CZ.NIC.  Neovlivňujeme  nijak chod toho sdružení. Kdybychom měli možnost do chodu zasáhnout, tak bychom určitě byli proti jakémukoliv zdražení.

20 korun v ceně navíc bude znamenat sice zdražení o 16 % a tak navýšení možných příjmů o 16 %, ale zároveň dojde (podle nás) k poklesu nebo zastavení růstu počtu domén. Vzhledem k přicházející celosvětové ekonomické krizi  tak lze očekávat, že dojde spíše k propadu počtu domén pro následující roky.

Zdražení je krok, který je v rozporu s ekonomickými poučkami. Na zdražení není vhodná doba. Vrchol hospodářského cyklu má naše ekonomika za sebou a nyní se bude celá Evropa (a díky tomu i náš stát) řítit pár let směrem dolů.  Ale třeba se mýlíme.  Domnívám se, že naopak ponechání současné ceny nebo dokonce její snížení, by mohlo růst počtu domén udržet nebo zvýšit a tím ještě více podpořit celý IT trh v ČR.

Jak zpomaluje růst počtu domén nejlépe uvidíte a tomto grafu:

Aktuálně máme podíl na trhu 17,73 %. A to jsme začali později než ostatní 🙂

Není lepší způsob, než zdražení?

Podle nás by bylo mnohem lepší, kdyby byla cena za doménu o několik korun nižší, případně kdyby překonala magickou hranici 100 korun.  Ano, CZ.NIC by měl menší příjmy, protože takové zlevnění (o 20%) by asi hned nárůst počtu domén o 20% nepřineslo, ale rozhýbal by se celý hostingový trh a navíc by to podpořilo další projekty a aktivity, které mohou být na domény navázány.

Ještě mnohem zajímavější a to jak pro trh hostingu, tak pro CZ.NIC by bylo zlevnění domén na první rok. Domény, které jsou nyní registrované by za současnou (nebo novou) cenu zajistili ekonomickou jistotu a  nově registrované domény za (hodně vylepšené ceny) by pomohly trh držet v růstu. Představte si, že by registrace domény stála na první rok třeba 10 nebo 50 korun. Vznikalo by tolik nových webů a nových aktivit navázaných na tyto domény, že by došlo k významnému růstu… Po roce by sice byla velká část zrušena a neobnovena, ale určitě by došlo k obnovení nižších desítek procent levně registrovaných domén a  tak by se jednalo o poměrně zajímavý přírůstek počtu domén (a služeb souvisejících).

Jak spolupracujeme s CZ.NIC

Naše spolupráce začala v roce 2010. Díky příznivým cenám .CZ domén a společným marketingovým akcím se nám daří společně pěkně růst. Nám tedy o “trochu” lépe 🙂

Například za poslední 3 roky přibylo 86.484 domén .CZ a z toho u WEDOS 55.575. Náš podíl na tomto růstu byl neuvěřitelných  64,26 %.

A co spolu vlastně děláme? Jednoduše řečeno my u nich registrujeme domény. K tomu děláme “společnou” reklamu.  CZ.NIC má zajímavý společný marketingový program. Část utracených peněz v minulém roce se nám vrací jako příspěvek na společnou reklamu v roce dalším. Základní částka je 7 %, ale ta je limitována maximální částkou, kterou my překračujeme a tak narážíme na tento limit. Jsou tam však další bonusy a motivační kriteria. Například letos nám celkově CZ.NIC přispěje částkou cca 10,3 % z obratu, který jsme dosáhli u domén .CZ v minulém roce. Tyto finance na společný marketing ale nemůžeme utratit za levnější domény nebo za to domény dotovat. Musí jít do reklamy a marketingu.

Jsme rádi, že tento program existuje. Využíváme ho naplno a jsme jedni z prvních, kteří se vždy přihlásí.  Někdy by si člověk řekl, že by bylo lepší, kdyby ty domény byly o pár desítek korun levnější a marketing by si platil každý sám… Ale nic takového není a tak využíváme tento společný marketing a jsme za to rádi. Občas se trápíme a vztekáme při společném schvalování, ale ještě jednou děkujeme.

Na rozdíl od některých jiných registrátorů se snažíme, aby naše společná reklama byla co možná nejvíce vidět a měla i výsledky. Zároveň nevyhazujeme peníze za nesmysly. Společná reklama má přísná pravidla, ale víme o nich a vždy do toho s tím jdeme. Není pochyb, že je to příjemná podpora našeho marketingu. I přes veškerá omezení je to ekonomicky smysluplné pro obě strany. Z celkového rozpočtu CZ.NIC na podobné marketingové aktivity pro všechny registrátory (odhadujeme, že jde o 25 milionů)  utratíme malou část, ale přírůstky máme největší (již výše uvedených 64,26%).

Kde to dává smysl propagujeme značku “Dobrá doména” a v IT oborech DNSSEC.

SEOlight

Značka dobrá doména je podle nás trochu komplikovaná a to i s ohledem na to, že třeba CZ.NIC nevlastní doménu dobra-domena.cz, ale jen dobradomena.cz …

Výsledek obrázku pro dobrá doména

 

Mnohem lepší a srozumitelnější by bylo použití prostého loga CZ. V jednoduchosti je síla 😉

Výsledek obrázku pro logo cz doména S takovým jednoduchým a krásným logem se pěkně pracuje a přesně vystihuje o co jde. Dokonce se s ním dá pěkně nakombinovat třeba WEDOS.cz.
Respektujeme však rozhodnutí CZ.NIC a používáme grafiku, kterou mají předepsanou.

Mimo běžných online a offline reklam, tak třeba můžete vidět logo CZ.NIC i na dresech Jihočeských Hokejistů HC Motor, kteří jsou pravidelně na fotkách nejen sportovních magazínů a na jejich zápasy chodí pravidelně téměř plný stadion (6.400 návštěvníků).

Kanaďan David Gillbert a jeho první branka v dresu HC Motor s logem WEDOS a CZ.NIC. Autor fotky: Pavel Kacerovský

Část prostředků od CZ.NIC dáváme i do reklamních (dárkových)  předmětů jako jsou trička, mikiny, flash disky, čepice, rukavice, deštníky, šály, PowerCube, šňůrky na visačky/klíče, švýcarské nožíky, power banky a spousty dalších věcí. Ovšem měli jsme tu třeba i soutěž o notebooky, kterých jsme rozdali 111.  Tyto dárky pak dáváme vám, našim zákazníkům a fanouškům, což je často efektivnější než nákladné bannery na velkých webech.

Mimochodem malé osobní weby v našem partnerském programu často dosahují lepších výsledků, než známe magazíny velkých mediálních skupin. proto jsme jim také na provizích vyplatili už přes 12 milionů Kč. Do budoucna je máme v plánu ještě více podpořit (další odměny nejen za objednávky, konference, pokec u piva …)

Logo CZ.NIC se dostalo i do bootovací obrazovky notebooků Fujitsu, které byly na míru připraveny pro naši soutěž z roku 2013.

Že to děláme dobře je nejlépe poznat na statistikách  🙂 Tam vidíte jak vypadá růst u nás a jak u ostatních. Ostatní využívají také tento společný marketingový program.

Dříve to šlo ale o dost lépe, to se CZ.NIC ještě nebál jít třeba do společné soutěže o auta 🙂 Registrace i prodloužení .CZ domén raketově rostly. Bohužel někdy je to tak, že se úspěšné akce ruší – z naší strany byl rozhodně zájem pokračovat.

Online reklama v poslední době nedává moc smysl. Počet inzerentů neustále roste, tím roste cena a náklady na reklamu už jsou tak vysoké, že nedává vůbec ekonomický smysl dělat (online) reklamu.  Když zároveň vezmeme v úvahu reklamní slepotu uživatelů internetu a přesycenost celého internetu reklamou, tak jdou proti sobě dvě základní věci. Vysoká (a stále rostoucí) cena reklamy versus přesycenost (a reklamní slepota uživatelů) na straně druhé.

Proto je potřeba hledat nové cesty. Každý rok na nějakou přijdeme. Když ji chceme za rok zopakovat, tak je ve společných kampaních často zamítnuta. Je to tak trochu škoda. Místo toho, aby se ostatní (včetně CZ.NICu) inspirovali od nejúspěšnější (a nejrychleji rostoucí) firmy v oboru, tak  se to nejlepší na další rok zakáže. Škoda, přeškoda (jen aby tento povzdech nevyzněl jako reklama na automobilku 🙂 ).

Děkujeme za tento společný marketingový program. Znovu.  Někdy jen litujeme, že úspěšné akce nelze zopakovat. Moc velká škoda. Ale nutí nás to k vymýšlení dalších akcí a nápadů. A kdo nic nevymýšlí čeká na smrt. O tom není pochyb. Takže nás to posouvá dál a dál. Na výsledcích je to vidět.

Jak změna cen ovlivní .CZ doménu

Možná si říkáte, že zdražení o 20 Kč (resp. 24,20 Kč s DPH) nijak zvlášť .CZ doménu neovlivní.  Z našich zkušeností a statistik však čekáme, že dojde k mírnému poklesu.

Část našich zákazníků si zřizuje weby pouze dočasně – například u příležitosti nějaké jednorázové události jako jsou svatby, konference, seminární práce atd. Tito zákazníci se většinou snaží  zbytečně neutrácet a na doméně jim až tak nesejde. Často tak upřednostňují domény, které jsou v akci jako je třeba .EU, kterou dlouhodobě máme na první rok za super ceny.  V případě že v akci není, tak volí spíše .CZ (rozdíl byl 15 Kč bez DPH nebyl až ta zásadní). Přeci jen ta naše národní doména vypadá lépe 🙂 Pokud bude rozdíl 35 Kč předpokládáme, že i když .EU nebude v akci, tak jí dá část těchto zákazníků přednost.

Pak tu máme zákazníky, kteří se snaží optimalizovat své náklady s ohledem na budoucnost. Čekají na naše akce na prodloužení a často si služby díky nim prodlouží i na více let. Pro tyto zákazníky bude výhodnější .EU, které jsou za 110 Kč/rok bez DPH. Za 9 let anebo pokud bude mít 9 služeb, tak ušetří na jedno prodloužení našeho sdíleného NoLimit o rok. Pokud bude koruna posilovat, je možné, že se cena .EU v následujících letech dostane dokonce pod 100 Kč.

Další změny u nás

Předběžně jsme také diskutovali o .CZ doméně z podhledu našich čísel, marketingu a dalších nákladů. Její nová cena 145 Kč už bude tvořit přes 48 % nákladů na celý webhosting NoLimit, a tak přestaneme domény .CZ dávat k webhostingu zdarma. Doposud to bylo  necelých 42 %  a to bylo na hranici únosnosti.

Pro určitý segment našich zákazníků už to nebude tak zajímavé, proto také máme v plánu zrušit všechny slevové akce na .CZ domény. Naopak zvažujeme zavést slevové kupóny na .SK a některé další domény.  Na Slovensku budeme patřit za pár dní mezi 10 největších registrátorů a to jsme začali teprve před rokem.  Samozřejmě i tam chceme být jedničkou.

Zvažujeme tedy zrušení .CZ domény jako dárku zdarma k sdílenému webhostingu NoLimit. I vzhledem ke slevovým kupónům to přestává dávat smysl. Jsme jednoznačně největším hostingem v ČR (hostujeme více než dvojka a trojka na trhu dohromady) a chceme se nyní zaměřit na další trhy. Kromě slovenské máme také anglickou, polskou a ruskou verzi webu. Připravujeme německou, francouzskou, ukrajinskou a uvažujeme i o dalších národních mutacích.  Aktuálně máme velkou část našich klientů ze zahraničí. To je mimochodem vidět na naší mapě služeb.

Mimochodem (a mimo téma) všechny naše nové weby jedou na WordPressu a o tom napíšeme někdy samostatný článek.

Zvažujeme také možnost vlastní nTLD. Náklady na ní jsou poměrně vysoké, ale věříme, že kdybychom jí zákazníkům nabídli za přijatelnou cenu (nižší desítky korun ročně), tak by se nám náklady vrátily a naši zákazníci by to ocenili. V podstatě nám chybí jen ideální název pro doménu, který by se líbil co největšímu počtu našich zákazníků. Nemáte někdo nějaký nápad? 🙂

Vzkaz pro CZ.NIC

Registrátorem jsme 8 let a nutno poděkovat za to, co CZ.NIC dělá v oblasti domén. Registr funguje skvěle, bez chyby a je to určitě jeden z nejlepších (nebo možná nejlepší) registr na světě.

CZ.NIC nemá primárně za cíl být ziskový. Reálné náklady (bez toho výše uvedeného společného marketingu) na doménu .CZ jsou do 20 milionů korun ročně. Při takovém rozpočtu by doména .CZ stála necelých 20 korun ročně. I kdybychom připustili náklady 40 milionů, tak by domény stály třeba 35 korun ročně.

Víme o čem mluvíme. Staráme se o cca 17,73 % všech domén .CZ. Klientům děláme podporu, vystavujeme individuální faktury a přijímáme stovky tisíc plateb ročně, což je mnohem náročnější, než přijímat platby od několika desítek registrátorů. Zároveň provozujeme 4 DNS servery (ve 3 různých lokalitách, ve 3 různých IP rozsazích a na 2 různých systémech – programech), které z hlediska počtu dotazů překračují počty dotazů na DNS servery CZ.NICu.

Navíc máme plně automatický systém pro evidenci a provádění změn  u domén (dovolíme si tvrdit, že jedny z nejbezpečnějších procesů při provádění změn na trhu).

K tomu děláme podporu 24/7 a přesto prodáváme domény za nákupní cenu. Víme kolik je s tím práce… a tak dokážeme odhadnout náklady na provozování domén .CZ.

Už vidíme, že někdo bude tvrdit, že za 20 nebo za 40 milionů to není možné provozovat. Ale za tímto číslem si stojíme. Samozřejmě, že to lze dělat i za 200 nebo i za 300 a nemusí to stačit…

Z těchto vlastních zkušeností (22 let celkově na internetu a 8 let u WEDOS) odhadujeme reálné náklady na výše uvedené částky.  Při současném počtu domén a stávající ceně jsou předpokládané příjmy CZ.NICu okolo 165 milionů korun (ve skutečnosti jsou vyšší). Takže mnohonásobně více, než reálné náklady, které odhadujeme. Po zdražení o 20 korun se  předpokládané příjmy dostanou přes 190 milionů korun. Ale náklady se nezvednou…

Ve výše uvedených úvahách, které vycházejí z reálných čísel a zkušeností, nezahrnujeme samozřejmě nějaké společné marketingové akce a aktivity.  Jedná se o odhad částky čistě za provoz registru.

Kde je ten zbytek? Zbytek  se “projí” někde jinde.

Jedním z argumentů pro navýšení ceny domén bylo zvyšování mezd, které je poslední roky dost dramatické v celé ČR. V tak přebytkovém rozpočtu (tedy bez jiných projektů) nemůže být problém s navyšováním mezd.

Neobstojí ani argumenty ohledně zvyšování vstupů energií, nájmu a dalších cen.

Argument o tom, že ostatní zdražují a tím se nemyslí jen ostatní firmy v celé ČR, ale i další registry ve světě, také nemůže obstát. Vše je nutné brát v souvislostech s celou ekonomikou konkrétní země.

Podle nás CZ.NIC roztahuje svůj záměr do mnoha oblastí, které by nikdy nemohl pojmout, kdyby šlo o klasickou komerční firmu a ne subjekt s prakticky monopolním postavením na trhu.

Trochu nechápeme projekty, které (podle nás) stojí CZ.NIC nejvíce peněz a díky nimž se (podle nás) musí navýšit rozpočet a musí se zdražit domény .CZ…

Podle nás jsou největším “projídačem” peněz například projekty:

  • MojeID (k tomu už jsme se vyjadřovali několikrát) a celá tato aktivita stála přinejmenším desítky milionů korun ročně po dobu několika let. A výsledky si každý najde sám. Celé MojeID jsme kritizovali několik let. A byli jsme jedni z mála, kteří se nenechali uplatit štědrými dotacemi. MojeID zaváděli registrátoři a eshopy za odměnu až milion korun (tak to bylo v podmínkách na webu), o tom se ví a jen se o tom nemluví 🙂
  • Turris, kde to vidíme jako boj s větrnými mlýny. Dobrý nápad, ALE … šanci na úspěch má snad jen v případě, že se Evropa oddělí od Číny jednou obrovskou zdí a nedovolíme do Evropy dovézt jediný kousek obdobného hardwaru… Je jasné, že IT nadšenci se na nás nyní vrhnou jako supy, ale je potřeba si říkat věci jasně.
  • Různé propagační a popularizační aktivity jsou někdy také trochu problematické.

Uvidíme za pár let, jak to s těmito projekty bude. Chybu může udělat každý a někdy je lepší včas ubrat a zastavit a projekt ukončit.

Naopak z našeho pohledu považujeme za fantastické a užitečné projekty například:

  • fred – registrační systém, který nemá chybu
  • bird – routovací daemon, který jsme několik let úspěšně používali
  • knot – vynikající DNS server, který používáme (spolu s mnohem pomalejším bindem)
  • datovka – rozhraní pro datové schránky, které z nich dělá uživatelsky přívětivou věc
  • DNSSEC – zabezpečení provozu DNS serverů
  • CZ.NIC-CSIRT
  • 100GE DNS stack – velké a výkonné řešení DNS serverů s vysokou odolností proti DDoS útokům

U toho posledního bodu (100GE DNS stack) se zastavíme. Neznáme konkrétní náklady na vybudování podobného duálního DNS stacku z hlediska CZ.NIC, ale dokážeme si představit, že tam byl náklad okolo 7-10 milionů korun. Rychlým odhadem se lze dopočítat k tomu, že by to tak tak někde mohlo být. K tomu jsou náklady na údržbu a provoz, které v té kalkulaci nejsou zahrnuté.

Když nám CZ.NIC oznámil navýšení cen domén, tak  jsme oficiálně navrhli, že by bylo dobré, kdyby tento DNS stack nabídli k využití i registrátorům jako sekundární DNS a aby to bylo v ceně domény. Tímhle jediným by šlo (podle nás) odůvodnit navýšení ceny domén o 20 korun 🙂 . Zároveň by tím byla výrazně zvýšena bezpečnost a odolnost většiny českých domén proti útokům. Věříme, že CZ.NIC tuhle alternativu přijme a budeme moci všichni krásně a fungovat a na zdražení se zapomene a budeme krásně a spokojeně spolupracovat. 🙂

CZ.NIC má 100GE DNS stacky 2. Bez problémů a rizika může jeden nasdílet registrátorům jako sekundární DNS servery a nijak zásadně neohrozí provoz domény .CZ.

Otázky pro CZ.NIC

Co na vhozenou rukavici ohledně společného využití 100GE DNS stacku řekne CZ.NIC? To se dozvíme časem.

Co myšlenka s výrazným snížením ceny domény na první rok? 

Závěr

Raději už budeme zticha, protože nakonec CZ.NIC zjistí, že registrátory nepotřebuje a že si domény budou registrovat sami a za cenu, kterou si určí sami. : -)

Tajně doufáme, že třeba to byl vtip ze strany CZ.NICu nebo pokus o průzkum trhu… oznámí, že žádné zdražení se nekoná.

Na úplný závěr se pod tuto úvahu podepíšu. Je to sice částečně kolektivní dílo, ale autor by měl být jasný.  Tím jsem já, Josef Grill, jako předseda představenstva WEDOS Internet, a.s.

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating / 5. Vote count:

As you found this post useful...

Follow us on social media!

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!