Licence Windows pro hostovaná řešení

[gtranslate]

Nabídnout hostingové služby s využitím Microsoft Windows serverů není licenčně jednoduchá záležitost. Obvyklé licence (krabicové či OEM) provoz hostovaných služeb zakazují. Proto je nutné s Microsoftem uzavřít tzv. SPLA smlouvu. V článku naleznete podrobnější informace a popis celého procesu.

Obvykle se produkty Microsoft pořizují tak, že si koupíte nový počítač či server a s ním dostanete tzv. OEM licenci operačního systému Windows. To znamená, že produkt smíte používat pouze na tomto počítači a pouze pro své potřeby. Nesmíte produkt přenést na jiné PC, se zánikem PC zaniká licence. Také nesmíte takto pořízený Windows Server používat k provozu hostovaných řešení (umístit na server aplikace vašich zákazníků). To se týká také krabicové verze i multilicencí, kdy je licence přenositelná mezi více PC, ale zákaz hostovaných řešení platí také.

Dále je nutné upřesnit, že udělením licence k produktu se daný produkt nestává vaším majetkem. Pouze dostanete právě k jeho užívání v rozsahu, který je uveden v licenční smlouvě. U OEM a krabicové verze se této licenci říká EULA (End User License Agreement).

Tudíž chcete-li využívat servery Windows pro provoz webhostingových služeb, pro provoz e-mailových serverů či virtuálních serverů, ale také pro nabídku pronajatých fyzických serverů, musí se na to zcela jinak. Provozovatel musí s Microsoftem uzavřít tzv. SPLA (Service Provider License Agreement). Poskytovatel služeb s takto uzavřenou licenční smlouvou pak poskytuje software svým zákazníkům, aniž by oni museli sami vlastnit potřebné licence.

Je otázka, zda poskytovatelé hostingových služeb o těchto věcech ví a zda mají všichni poctivě uzavřenou SPLA, v opačném případě totiž porušují autorské právo.

Hostované služby založené na Windows Server samozřejmě bývají dražší než obdobné služby běžící např. na Linuxu, protože je prostě nutné připočítat náklady na licence. U webhostingu se to většinou v koncových cenách neprojeví, u virtuálních a dedikovaných serverů ano.

Používání SPLA

Jakmile má poskytovatel služeb uzavřenu SPLA, může si od Microsoftu stahovat nejnovější verze produktů a získávat licence. Podstatné je, že poskytovatel nepořizuje licence na jednotlivé produkty jako obvykle, ale podává zpětně měsíční hlášení o tom, kolik kterých produktů v minulém kalendářním měsíci skutečně využíval a to je mu následně vyfakturováno. Poskytovatel má vždy k dispozici nejnovější verze všech produktů a může je libovolně upgradovat. Platí se tedy určité měsíční poplatky za skutečně využívaný software. Ceny jsou celosvětově pevně dané, neexistují žádné množstevní či jiné slevy.

Dalším významným rozdílem je to, že v případě SPLA licencí Microsoft nenabízí technickou podporu pro koncové uživatele. O podporu se musí postarat poskytovatel služeb. Také musí poskytovatel počítat s občasnými návštěvami kontrolorů z Microsoftu, kteří si ověří, zda to, co uvádíte v měsíčních hlášeních, odpovídá skutečnosti.

Uzavření SPLA

Uzavření smlouvy je v celku jednoduché, jen je na počátku složitější se ve všem zorientovat a najít odpovědi na mnohé dotazy a nejasnosti. Dříve bylo nutné komunikovat přímo s evropskou centrálou Microsoftu v Irsku, dnes již existují i v ČR tzv. SPLA reselleři, což jsou české společnosti, které se vším co souvisí se SPLA pomohou a zařídí a jimž se poté zasílají měsíční hlášení a jimž se následně platí.

My využíváme služeb společnosti DAQUAS, s.r.o. (www.daquas.cz).

Další informace